Barnets dag på förskolan

Lämning och hämtning

Vi vill ta emot barnet på ett lugnt och harmoniskt sätt när du kommer på morgonen. Om något speciellt har hänt på morgonen vill vi gärna veta det. Det är viktigt att du har kontakt med någon av personalen både vid lämning och hämtning. Vid hämtningen summerar vi de viktigaste händelserna för er, tala om för oss om ni har speciella önskemål angående denna kontakt, så att du som förälder känner trygghet och tillfredsställelse när du lämnar över ansvaret till personalen.

Ipad2015 549IMG_2265.JPG

Samling

Det är viktigt för gruppen att få en gemensam stund på morgonen och att få hälsa god morgon. I samlingen övar sig barnen på samspel, att våga synas, att respektera och lyssna på varandra. Det viktigaste med samlingen är att ha en trygg och rolig stund tillsammans och att skapa gemenskap.

Måltider

Under förmiddagen bjuds barnen på frukt.

Lunchen äter alla barn och vuxna tillsammans och alla sitter på bestämda platser för att skapa trygghet. Vi strävar efter att ha en lugn och trevlig stund vid måltiden och skapa en positiv och glädjefull känsla för mat. Under eftermiddagen serverar vi mellanmål. Vi försöker hålla matens sockerhalt nere så mycket som möjligt och strävar efter att använda så mycket ekologiska produkter som möjligt.

Vila

Vilan är en stund efter lunchen då barnen kan hämta nya krafter efter förmiddagens aktivitet. Den hjälper också barnen att orka med eftermiddagens aktiviteter.
Under vilan lyssnar vi på sagor. Barnen har sina bestämda viloplatser, vilket skapar trygghet. Barnen får gärna ta med sig ett gosedjur eller liknande hemifrån. De barn som behöver sova tar med sig egen vagn och sovkläder eftersom ”lilla” vilan är utomhus.